Digitalisering
Folketinget
KL

Kommunerne efterladt uden for cyberforsvar: ”Man risikerer at gøre kommunerne til bagindgang for hackere”

KL hælder regeringens cybersikkerhedsplaner ned ad brættet. Regeringen vil nemlig ikke omfatte kommunerne i det danske cyberforsvar, og det vil efterlade store, åbne flanker i en tid, hvor opgaverne tæt på borgerne let kan blive et mål i en hybridkrig, lyder kritikken fra KL.

Foto: Colourbox

22. 08. 2024 - kl. 22:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Til KL’s store undren lægger regeringen op til at efterlade kommunerne på yderkanten af en digital sikkerhedsmur. I et nyt lovforslag til den nationale implementering af det såkaldte NIS2-direktiv om cybersikkerhed fra EU lægger regeringen nemlig ikke op til, at kommunerne skal tænkes ind i det samlede cyberforsvar. Og det får nu skarp kritik fra KL i et høringssvar til regeringens implementeringsplaner.