Skole
Udsatte børn og unge

Tesfaye støtter Odenses akutskoler for grænseoverskridende børn

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) tilkendegav torsdag sin støtte til Odense Kommunes forslag om akutskoler for børn med grænseoverskridende adfærd. Rådmand Susanne Crawley Larsen (S) kalder ordningen nødvendig. Men den kommer ikke til at stå alene, siger hun.

Susanne Crawley Larsen og det øvrige børn og ungeudvalg i Odense holdt i februar pressemøde om sagerne fra Agedrup Skole. Nu arbejder Odense Kommune på et nyt skoletilbud til børn, der opfører sig grænseoverskridende. Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

23. 08. 2024 - kl. 15:43
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I kølvandet på sager om grænseoverskridende adfærd og vold blandt elever på Agedrup Skole i Odense, besluttede kommunens børn og ungeudvalg blandt andet af afdække muligheden for at etablere andre typer skoletilbud indenfor lovens rammer.

Det er nu blevet til et forslag om ”akutskoler” med inspiration fra de svenske akutskoler, hvor elever med særligt grænseoverskridende adfærd kan blive rykket hen, hvis de har opført sig grænseoverskridende. Byrådet i Odense er blevet enige om at afdække behovet og mulighederne for en akutskole.

– Den overordnede ambition må være, at alle vores børn er i stand til at blive gode samfundsborgere. Den ambition må man ikke slække på, og vi ved godt, at vi gør noget kontroversielt ved at lave et sted, hvor man bliver taget ud af sit fællesskab, siger Odense Kommunes rådmand for børn og unge, Susanne Crawley Larsen (R).

Torsdag mødtes hun med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S). Det endte med ministerens opbakning til forslaget – dog desværre ikke økonomisk, fortæller Susanne Crawley Larsen.