Arbejdsmarked

Tre ud af fire ansatte i kommunerne er kvinder

77 procent af medarbejderne i kommunerne og knap halvdelen af forvaltningschefer er kvinder. Læs tal fra det kommunale arbejdsmarked anno 2023 her.

Kommunerne og regionerne er de sektorer på arbejdsmarkedet, der har den højeste andel kvinder ansat. Foto: Colourbox

26. 08. 2024 - kl. 16:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Lige knap hver anden forvaltningschef i kommunerne er i dag kvinde. Udviklingen har været stigende siden 2014, hvor det var 32 procent af cheferne, som var kvinder.

Det viser nye tal om det kommunale arbejdsmarked fra KL.

Den øverste ledelse i kommunerne består af kommunaldirektører og forvaltningschefer. Mens kvinderne er stærkt repræsenteret som chefer, er andelen dog mindre, når man ser på kommunaldirektørerne.

Her er 20 procent kvinder.