Regeringen barberer den statslige administration med 1.000 årsværk

Oveni de 400 millioner kroner regeringen vil spare på statslig administration i perioden fra 2024 til 2027, er man nu gået i gang med at fjerne yderlige 1.000 årsværk.

Regeringen vil med sit finanslovsudspil offentliggøre sit oplæg til at fjerne 1.000 årsværk i den statslige administration. Foto: Colourbox

27. 08. 2024 - kl. 14:15
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Regeringen er netop nu i gang med en stor fyringsrunde, der skal munde ud i 1.000 færre årsværk i centraladministrationen.

Det bekræfter finansminister Nicolai Wammen (S) over for Ekstra Bladet.

I et skriftlig svar til Danske Kommuner lyder det fra finansministeren, at regeringen vil uddybe besparelsen i sit finanslovsudspil.

– Regeringen vil begrænse unødig administration. Regeringen har derfor indgået en aftale med kommunerne og regionerne om at nedbringe udgifterne til administration. De nedbragte udgifter skal finansiere et væsentligt lønløft til et stort antal frontlinjemedarbejdere i vores velfærd.