Skole

Ekstern undersøgelse kommer med otte anbefalinger til Agedrup Skole

Agedrup Skole, der kom i vælten efter sager om grænseoverskridende adfærd mellem eleverne, lever op til både Odense Kommunes politiske visioner og strategier og til forvaltningens retning, men der bør sættes ind på flere områder, konkluderer Deloitte, der har lavet en ekstern undersøgelse af skolen. Kommunen er i den grad i arbejdstøjet, lyder det fra børn og ungedirektør Hanne Dollerup.

Rådmand for børn og unge Susanne Crawley Larsen (R) på et pressemøde i kølvandet på sagerne fra Agedrup Skole. Nu er en ekstern undersøgelse af skolen færdig. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

28. 08. 2024 - kl. 16:24
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Den 12. marts bestilte Odense Kommunes børn og ungeudvalg en ekstern undersøgelse af Agedrup Skole ovenpå det bekymringsbrev, en række af skolens forældre havde skrevet efter flere episoder med grænseoverskridende adfærd mellem eleverne.

Deloitte blev sat på sagen og har siden kigget på skolens kultur, børnesyn, kompetencer, samarbejde og organisation. Nu er undersøgelsens resultater klar.

Og konklusionen er sådan set positiv. Agedrup Skoles retning lever op til både de politiske visioner og strategier og forvaltningens retning. Men der er alligevel steder, hvor skolen bør sætte ind.

Skolen skal have et fortsat fælles fokus på implementering af børnesynet. Samarbejdet på skolen skal styrkes med mere fokus på samarbejde på tværs. Der skal opbakning bag dem, der står med konflikterne. Skoleledelsen skal tættere på hverdagen og styrke dialogen med medarbejderne. Der bør fortsat fokuseres på et godt læringsmiljø mellem medarbejderne. Forældre bør involveres mere i børnenes skolegang, og til sidst bør der fortsat sættes fokus på videndeling mellem skoler for at styrke tilgange og handlemuligheder.

Hanne Dollerup, der er direktør i børn og ungeforvaltningen, kalder samarbejde fundamentalt.

– Jeg insisterer på, at børn på vores skoler skal være trygge, når de går i skole - og det skal forældre naturligvis også kunne være. Det kræver, at der omkring børnene er voksne, som arbejder godt sammen om skolens daglige praksis. Samarbejde er et fundament for børnenes hverdag i skolen, siger hun i en pressemeddelelse, hvor hun fortsætter: