Regeringen vil finde løsning for økonomisk trængte kommuner

Den seneste økonomiaftale var en historisk god en af slagsen, men på grund af blandt andet justerede refusionsindtægter og et nyt vurderingssystem er det ikke alle kommuner, der kan mærke de ekstra penge. Det kan ikke nytte noget, lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde. Derfor vil regeringen nu finde en løsning.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

28. 08. 2024 - kl. 16:38
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Da KL og Regeringen indgik aftalen om kommunernes økonomi for 2025, blev den – af begge parter – kaldt en historisk god en af slagsen. Den bedste i 15 år.

Aftalen indeholdt et samlet løft af den kommunale serviceramme på 3,4 milliarder kroner – heraf godt en halv milliard fra en allerede indgået aftale på ældreområdet samt 242 millioner kroner fra kommunernes egen kasse.

– Der vil kunne ske markante investeringer i den nære velfærd for borgerne. Det kan lade sig gøre, fordi vi har en bomstærk dansk økonomi med styr på inflationen, og det giver nogle økonomiske muskler til, at vi selvfølgelig også kan bruge noget af det her på velfærd, lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S) i forbindelse med præsentationen af aftalen.