Beredskab
Folketinget

Bred opbakning til nyt ministerium for samfundssikkerhed og beredskab

Kommuner, beredskaber og leverandører af kritisk infrastruktur har efterspurgt det længe. Nu sætter regeringen med oprettelsen af et nyt ministerium større fokus på at ruste landet til tidens nye trusler.

Både forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og justitsminister Peter Hummelgaard (S) overdrog ansvarsområder til Torsten Schack Pedersen (V), der er ny minister for samfundssikkerhed og beredskab. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

29. 08. 2024 - kl. 16:14
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

De kommunale beredskaber arbejder hver dag for at forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer såvel som ejendomme og miljøet. Men de er ikke rustet til de nye trusler.

I maj 2023 var et cyberangreb rettet mod 22 forsyningsselskaber tæt på at slukke for både el, vand og varme til over 100.000 danskere – ”det tætteste, vi har været på, at fjendtlige aktører har kunnet slukke for vores el, vand og varme,” lød det dengang fra brancheorganisationen Green Power Denmark.

Samtidig bliver vejret kun vildere.

– Problemet er, at det er udefinerbart, hvem der sikrer civilbefolkningen, hvis der ikke er varme i radiatoren eller strøm i stikkontakten i tre dage. Jeg ved bare, ude fra virkelighedens verden, at man i den spidse ende kigger over på redningsberedskabet, har Jarl Vagn Hansen, formand for Danske Beredskaber, tidligere sagt til Danske Kommuner.

Vil styrke beredskabet

Torsdagens regeringsrokade kan være et tegn på, at regeringen har lyttet. Med oprettelsen af et ministerium for samfundssikkerhed og beredskab, som Torsten Schack Pedersen (V) skal stå i spidsen for, kommer der i hvert fald mere fokus på området.