Folketinget
Byråd
Social

Regeringsrokade har skabt røre på rådhuset

Sophie Hæstorp Andersen (S) er blevet social- og boligminister og har dermed sagt farvel til overborgmesterposten i Københavns Kommune. Hun afløser Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der nu går efter at blive overborgmester ved næste valg. Indtil da skal der findes en midlertidig afløser – og det har skabt en vældig debat på rådhuset.

Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

29. 08. 2024 - kl. 17:20
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Torsdagens regeringsrokade betyder, at vi har fået flere nye ministerier. Men der er også blevet skiftet ud på ministerposterne i de eksisterende ministerier.

I den anledning er Sophie Hæstorp Andersen (S) blevet minister. Hun overtager posten som social- og boligminister fra Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og vinker samtidig farvel til overborgmesterposten i Københavns Kommune.

– At blive social- og boligminister føles som at komme hjem, lød det fra Sophie Hæstorp Andersen, da hun blev budt velkommen i sit ministerie.

Her brugte hun anledningen til at fortælle om de mærkesager, hun har vekslet til handling gennem sin tid i både folketing, region og kommune.

For eksempel fixerummene i København og udsatterådene i regionerne.

Hun fortsatte: