Gå til hovedindhold
Ældre
Sundhed

Kun få benyttede sig af tilbuddet: Nu ringer pårørendevejlederen selv til de pårørende

Pårørendevejlederen var tæt på at blive sparet væk i Lyngby-Taarbæk Kommune. Men i stedet for at afskaffe funktionen, fordi den kun sjældent blev brugt, valgte kommunen at vende funktionen udad. Nu får mange flere pårørende hjælp – også mændene.

Foto: Colourbox

09. 12. 2024 - kl. 16:02
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Pårørendevejlederfunktionen i Lyngby-Taarbæk Kommune var egentlig endt som et spareforslag i forbindelse med budgetlægningen, fordi der ikke var ret mange, der benyttede sig af muligheden.

Men i stedet for at spare funktionen væk blev ældre- og omsorgsudvalget enige om at forsøge at gøre det på en ny måde.

Hvor funktionen havde været afventende og passiv, er den nu opsøgende efter mantraet ”de pårørende skal ikke finde os. Vi skal finde dem og tilbyde hjælp”.

– Det har vi gjort ved at sætte det i system. Hver gang, vores medarbejdere møder en syg, fortæller de om vores indsats og spørger, om jeg må ringe dem op. Det er i de færreste tilfælde, man bare kan stikke de pårørende en folder, og de så får sig taget sammen til at ringe op. Deres fulde fokus er på den syge, siger pårørendevejleder Helle Vendelø Pedersen.

Spotter medarbejderne omkring de syge en pårørende, sender de Helle Vendelø Pedersen en mail, og så tager hun den derfra.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her