Nyt KL-udspil: Lad staten stå for skinnerne og kommunerne for resten
Lad kommunerne stå for den kollektive trafik og lemp regler, der bremser nye løsninger. Sådan lyder det i et udspil fra KL, der vil bringe beslutninger om kollektiv transport tættere på de borgere, der bruger den.
Danmark skal bringes i geografisk balance. Der skal være gode muligheder for at bo og arbejde i alle dele af landet. Og den offentlige transport skal gøres mere attraktiv. Sådan lød det i regeringsgrundlaget, der siden er blevet fulgt op med et ekspertudvalg om kollektiv mobilitet, der blandt andet skal komme med anbefalinger til en ny struktur for busbetjening i Danmark.
Mens ekspertudvalget arbejder på at færdiggøre den endelige rapport, melder KL sig nu på banen med deres bud på organiseringen af fremtidens kollektive trafik.
Her foreslår KL, at alt det, der kører på skinner – også lokalbanerne – skal styres af staten, mens kommunerne skal stå for alt det andet.
For selvom Danmark ikke er et stort land, er der store forskelle på behovene i de enkelte kommuner og byer. Derfor giver det mening, at det er kommunerne, som er tættest på borgerne og kender deres behov og mønstre, der står for at sikre, at de kan komme ud og hjem.
– Vi skal sikre, at der er kollektiv transport i yderområderne. Det er en del af det, der får samfundet til at hænge sammen, og det handler også om, at det skal være attraktivt at leve og bo i hele Danmark. Dybest set handler det om livskvalitet for rigtig mange mennesker, siger Johannes Lundsfryd Jensen (S), formand for KL’s klima og miljøudvalg, og fortsætter:
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her