Februar

KL har indgået overenskomstforlig med akademikere

Overenskomst
Arbejdsmarked
KL

Der er indgået forlig om OK24 for de knap 41.000 akademikerne i kommunerne.

Forsker: Uden forventningsafstemning skubber vi byrden nedad

Økonomi
Velfærd
Folketinget

Får vi ikke snakket om velfærd på en mere givtig måde, og får vi ikke lavet en ordentlig forventningsafstemning med borgerne, skubber vi byrden nedad til de medarbejdere med mest kontakt med borgerne. Det var en af pointerne ved onsdagens høring om kommunernes økonomi i Indenrigsudvalget.

Nyt tiltag vil indlægge sårbare patienter hjemme

Sundhed
Forebyggelse
Ældre

Fra 1. marts vil grupper af sårbare patienter på Mors og i Thy få mulighed for at blive indlagt hjemme. Det rummer store fordele for både patienter, pårørende og sundhedsvæsnet.

Thisted Kommune beholder sit navn: ”Jeg troede oprigtigt, det var en god idé”

Byråd
Borgerinddragelse
Demokrati

Det bliver ikke til et navneskift i denne omgang. Thisted Kommunes lokalpolitikere har besluttet at følge den vejledende borgerhøring og beholde navnet i stedet for at skifte til Thy Kommune. Borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) ærgrer sig over, at kommunens navn ikke bliver kædet sammen med Thys stærke brand.

Seks principper skal få flere med i den digitale verden

Digitalisering

KL, Digitaliseringsministeriet og Danske Regioner vil med seks principper for digital inklusion sørge for, at flere føler sig trygge i den digitale verden. Der skal blandt andet kommunikeres mere klart og tydeligt, og så skal det være nemmere at få hjælp fra en støtteperson.

Chromebook-sagen er blevet til et spørgsmål om fremtidens velfærd

Digitalisering
Folketinget
Velfærd

Det handler ikke længere om, om KL bare ønsker at lovliggøre Googles løsninger, sådan som organisationen er blevet skudt i skoene, lyder det fra KL-direktør. Men spørgsmålet om brugen af Chromebooks og deling af børns data har udviklet sig til en langt mere principiel sag, som kan få vidtrækkende konsekvenser for velfærdssamfundet.