Ældre
Velfærd

Kommunaldirektør: Ældrereformen har ikke fokus på denne gruppe ældre

Regeringens udspil til en ældrereform skruer borgernes forventninger i vejret. Formanden for Kommunaldirektørforeningen, Eik Møller, opfordrer til, at regeringen også tager bestik af den kommunale virkelighed og går ind i debatten om borgernes forventninger.

Der mangler nuancer i regeringens fremstilling af ældrereformen, lyder det fra kommunaldirektør Eik Møller. Foto: Colourbox

02. 02. 2024 - kl. 16:02
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvem er regeringens ældrereform egentlig til for?

Det spørger kommunaldirektør i Ballerup og formand for Kommunaldirektørforeningen, Eik Møller, om. For selvom han deler de ambitioner og værdier, reformen udtrykker, ser han fortsat en række strukturelle og vedvarende udfordringer, der gør selve implementeringen svær. Og det mangler i debatten.

Han hæfter sig ved, at regeringen i høj grad har brugt eksempler fra plejehjem med velfungerende ældre og fremhævet de ældres ret til selv at bestemme, om de vil have gjort rent eller drikke kaffe og spille kort med det personale, der kommer for at hjælpe dem.