Affald & genbrug
Økonomi

Nordsjælland-borgmestre i nyt opråb om affaldslov, der vil koste hver husstand 3.000 kroner

Borgmestrene i ejerkommunerne af affaldsselskabet Norfors råber igen op i protest mod regeringens affaldslov, der vil liberalisere forbrændingssektoren. Denne gang i et brev, der advarer om konsekvenserne og opfordrer til dialog.

Fem nordsjællandske borgmestre forsøger nu med et brev til partierne bag affaldsenergiloven at råbe folketingspolitikerne op. Foto: Colourbox

02. 02. 2024 - kl. 14:27
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med et brev til partierne bag affaldsenergiloven fra 1. juni 2023 forsøger en række borgmestre endnu en gang at råbe folketingspolitikerne op.

Underskriverne af brevet er borgmestre fra Hørsholm, Helsingør, Allerød, Rudersdal og Fredensborg Kommuner, der alle er ejerkommuner af affaldsselskabet Norfors. De finder det urimeligt, at samtlige borgere i kommunerne rammes økonomisk af den nye lovgivning, der ifølge borgmestrene tilgodeser ineffektive anlæg fremfor moderne effektive værker ligesom Norfors'.