Uddannelse
Unge
Skole

Her tager flest og færrest en erhvervsuddannelse

Tal fra Danmarks Statistik viser store kommunale forskelle i antallet af erhvervsuddannede.

Foto: Colourbox

05. 02. 2024 - kl. 16:51
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse. Sådan har budskabet lydt i en årrække, og med en national målsætning om, at andelen af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2025, skal op på 30 procent, er kommunerne trukket i arbejdstøjet for at nå i mål.

Nogle kommuner bidrager allerede positivt til målsætningen, mens andre har et godt stykke endnu.

Fra 9,4 procent i Gentofte Kommune til 43,1 procent på Læsø. Der er stor forskel på, hvor mange af kommunernes unge, der tager en erhvervsuddannelse.

En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik, der kigger på de 25-35-åriges uddannelsesvalg efter folkeskolen viser, at erhvervsuddannelserne i højere grad vælges i landkommunerne end i kommuner tæt på landets største byer.