Mindeord
Navne

Mindeord om Ole Pass – en stor personlighed, som satte varige aftryk på socialområdet

Foto: Rødovre Kommune

05. 02. 2024 - kl. 11:01
Tekst af Line Bisgaard, lic@kl.dk

Mindeord skrevet af Henrik Abildtrup, kommunaldirektør, Rødovre Kommune

Ole Pass er gået bort, og med ham har vi mistet en stor personlighed, som har sat varige aftryk på socialområdet i Danmark. Det gjorde han som social- og sundhedsdirektør i Rødovre Kommune gennem 25 år og som formand for Foreningen af Socialchefer i Danmark gennem 14 år. Og ikke mindst gjorde han det som en person, som altid satte mennesket før systemer, som altid havde fokus på at reducere den sociale ulighed, og som altid var klar til at afsøge nye måder at løse de meget komplekse problemstillinger, som socialområdet er præget af.

Jeg ved, at vi er mange, der har sat stor pris på Oles stærke stemme som formand for Foreningen af Socialchefer, når han altid beredvilligt stillede op til P1 morgen og til fjernsyn, og med stor indsigt foldede kompleksitet i sagerne ud og med en kant, som også tit kunne få klassiske embedsmænd til at hoppe lidt i stolen. Men ingen var i tvivl om Oles kæmpe engagement i det sociale område og kritik af letkøbte argumenter, beskydninger og dårlig lovgivning.

Der har altid været meget tillid og opbakning til Ole i Rødovre, hvor det også har ligget kommunalbestyrelsen på sinde at have en god, ordentlig og respektfuld tilgang til socialområdet. I 2014 kårede socialpædagogerne Rødovre til Danmarks bedste kommune på socialområdet, og det siger meget om den ånd, som Ole stod i spidsen for. Jeg havde selv fornøjelsen af at afløse Ole som social- og sundhedsdirektør, og der en ingen tvivl om, at ånden efter Ole lever videre i Rødovre i dag på social- og sundhedsområdet.

Ole forsøgte om nogen at værne om den tillid, der bør være mellem kommune og borgerne. Han forstod altid at være respektfuldt kritisk, når politikere, organisationer og andre kom med beskydninger, som rykkede ved den tillid, der er så afgørende for det gode sociale arbejde. I denne tids mange diskussioner om socialområdet tror jeg, at vi er flere som kan savne Oles tydelige stemme i den offentlige debat.

Jeg er taknemmelig for, at Ole Pass var social- og sundhedsdirektør i netop Rødovre, for jeg ved, at hans aftryk har gjort og gør en forskel for mange mennesker, især de svageste, og det var lige præcis det, han sigtede efter gennem hele sit arbejdsliv. Jeg ved også, at de medarbejdere, som nåede at opleve ham, tænker tilbage på ham som en chef, som viste stor tillid til sine medarbejdere og gav sin organisation vide rammer – og som et menneske med en lun og hyggelig humor, som altid var sig selv, uanset om han mødte ministre, pressen eller kollegaer.

Ære være Oles minde.

Mere fra forsiden