Ældre
Velfærd

Regeringens milliard til ældreplejen kan måske give en halv time mere hjemmehjælp

Regeringen vil med sin ældrereform tilføre en ekstra milliard til området fra 2027. Det vil kunne mærkes i kommunernes økonomi, men borgerne vil sandsynligvis ikke opleve et markant løft af den grund, lyder det fra to forskere.

Den ekstra millard regeringen vil afsætte med sin ældrereform svarer til knap to procent af, hvad kommunerne allerede bruger på ældreområdet. Foto: Colourbox

05. 02. 2024 - kl. 17:06
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med regeringens ældrereform vil man tilføre en ekstra milliard til området fra 2027. Og det kan have en helt konkret betydning for de ældre, der modtager hjemmehjælp eller skal på plejehjem.

Blandt de nuværende cirka 160.000 ældre, der modtager hjemmehjælp, kan det groft set regnes om til 30 minutter ekstra om ugen, fortæller Kurt Houlberg, der er professor ved VIVE.