Klima

450 meter høje vindmøller ånder Thisted i nakken

Et flertal i Folketinget har besluttet at gå videre med planerne om at udvide testcenteret for store vindmøller i Østerild i Thisted Kommune. Ifølge borgmesteren ligger kommunens fokus nu på at sikre beskyttelse af borgerne.

En udvidelse af testcenteret for store vindmøller i Østerild i Thisted Kommune er nu et skridt tættere på. Foto: Thisted Kommune

06. 02. 2024 - kl. 17:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Et bredt flertal i Folketinget besluttede torsdag at se nærmere på planerne om at udvide og tilpasse et vindmøllecenter i Østerild i Thisted Kommune, der kan betyde flere vindmøller på 450 meter i området.

I første omgang skal der laves en såkaldt miljø- og habitatkonsekvensvurdering, der forventes færdig om to år, hvorefter den endelige beslutning tages. Det skriver By-, Land- og Kirkeministeriet i en pressemeddelelse.

– Hele aftalekredsen er meget bevidste om, at en eventuel udvidelse ikke kan undgå at få betydning for lokalsamfundet og for de beboere, hvis boliger må nedlægges eller på anden måde berøres af de høje testvindmøller. Jeg forstår godt den bekymring og uro, det giver hos de berørte, lyder det fra Morten Dahlin (V), minister for byer og landdistrikter.