Udsatte børn og unge
Mistrivsel

20 millioner og tre initiativer skal bekæmpe ny form for udsathed

Faaborg-Midtfyn Kommune vil med 20 millioner kroner til tre konkrete indsatser sætte ind mod ny form for udsathed og styrke børn og unges mentale trivsel.

Vi har ikke rigtig haft fokus på den nye udsathed, og vi har ikke redskaberne til at håndtere den i de kommunale systemer. Derfor prøver vi nu med en ny indsats, siger borgmester Hans Stavnsager (S). Foto: Faaborg-Midtfyn Kommune

07. 02. 2024 - kl. 16:51
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

En ny form for udsathed i form af pres, stress, angst og høje forventninger breder sig blandt børn og unge.

Derfor besluttede kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn Kommune at sætte 20 millioner kroner af på budgettet for 2023-26 til at styrke børn og unges mentale trivsel.

Nu – efter blandt andet at have inddraget de unge selv – er kommunen klar til at implementere tre konkrete initiativer, der skal komme den nye udsathed til livs ved at reducere tempoet og mindske præstations- og konkurrencekulturen blandt de unge.

– Antallet af unge med forskellige problemer med den mentale trivsel stiger. Både hos os og i resten af landet. Vi har allerede forskellige indsatser for de traditionelt udsatte i form af misbrugsbehandling og indsatser i forbindelse med arbejdsløshed. Men vi har ikke rigtig haft fokus på den nye udsathed, og vi har ikke redskaberne til at håndtere den i de kommunale systemer. Derfor prøver vi nu med en ny indsats, siger Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune.