Digitalisering
Skole

KL efter Chromebook-afgørelse: Lovgivningen skal moderniseres

Der er brug for en modernisering af lovgivningen om databehandling, hvis ikke hele den offentlige sektor skal rammes af konsekvenserne. Sådan lyder det i et brev fra KL til tre ministre efter Datatilsynets afgørelse i Chromebook-sagen.

08. 02. 2024 - kl. 18:29
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Efter flere års arbejde kom Datatilsynet sidst i januar med en delvis afgørelse i den såkaldte Chromebook-sag, der begyndte i Helsingør i 2019, da en forælder klagede over kommunens uhensigtsmæssige deling af sit barns persondata i forbindelse med brugen af Chromebooks og programmet Google Workspace i folkeskolen.

Datatilsynet endte med at give påbud til 53 kommuner, der brugte Chromebooks i undervisningen.

Datatilsynet vurderer i afgørelsen, at der ikke var problemer i forhold til hjemmel, når det kom til deling af visse af elevernes oplysninger, for eksempel med henblik på levering af tjenesterne, forbedring af sikkerheden og pålideligheden af tjenesterne eller kommunikation med kommunerne. Men der var ikke hjemmel til at dele elevernes oplysninger