Sundhed
Børn

Tandlægemangel presser kommunerne, der selv må finde på løsninger, indtil der er tandlæger nok

Flere kommunale tandplejer har svært ved at følge med. Mangel på uddannede tandlæger og en voksende målgruppe gør det nødvendigt at prioritere, indtil vilkårene ændrer sig.

Foto: Colourbox

08. 02. 2024 - kl. 18:34
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Med finansloven for 2022 besluttede et flertal i Folketinget at udvide den kommunale børne- og ungdomstandpleje med et år ad gangen frem til udgangen af 2025, hvor ordningen vil gælde alle unge på 21 og derunder.

Med den nye ordning får tandlægerne år for år mere at se til, men der er ikke tandlæger nok til at se til opgaverne.

DR bragte forleden artiklen om seksårige Wilson fra Faxe Kommune, hvis behandling af et hul i tanden blev udskudt, udskudt og udskudt, indtil tanden til sidst var så skadet, at den måtte rives ud.

Årsagen til sagsforløbet var, lød det fra direktør i Faxe Kommune, Ida Byrge Sørensen, en kombination af problemer med at rekruttere tandlæger og tandplejere og langtidssygemeldinger i den kommunale tandplejes medarbejdergruppe.