Ældre
Velfærd
Rekruttering

Kommunale topfolk ærgrer sig over ældreplejens ry: ”De mest brodne kar skal ikke tegne billedet af branchen”

Når enkeltsager fra ældreplejen trækker overskrifter, skader det en hel branche, advarer sundheds- og omsorgsborgmester i København Sisse Marie Welling (SF) og rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus Christian Budde (V). De efterlyser et mere nuanceret billede af ældreplejen, som er bedre end sit ry.

Rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus Christian Budde (V) og sundheds- og omsorgsborgmester i København Sisse Marie Welling (SF). Foto: Aarhus Kommune/Københavns Kommune/Line Bisgaard

11. 02. 2024 - kl. 21:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Med jævne mellemrum dukker eksempler på uværdig behandling i ældreplejen op. Som da TV 2 i forrige uge fortalte historien om en 77-årig dement mand, der sad i sin bolig på et plejehjem i Lyngby-Taarbæk med afføring på hænderne og en tallerken med mad foran sig. Eller det nok mest kendte og omtalte eksempel med plejebeboeren Else fra Kongsgården i Aarhus, der var blevet filmet til en dokumentar med skjult kamera i 2020. Og eksemplerne er kedelige, er Sisse Marie Welling (SF), der er sundheds- og omsorgsborgmester i København og fungerende formand for KL’s ældre- og sundhedsudvalg, og Christian Budde (V), der er rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus og medlem af KL’s ældre- og sundhedsudvalg, enige om. Men de er også langt fra hele virkeligheden. Derfor tager de to nu bladet fra munden for at efterlyse nuancerne.