Skole
Børn

Odense vil give skoleelever oplevelsen af at være til gavn og glæde

Odense Byråd har besluttet at indføre civil praktik for alle udskolingselever. Målet er at skabe en mere varieret, praktisk, motiverende og meningsfuld skolegang.

Odense Kommune vil indføre civil praktik i udskolingen, der skal give eleverne følelsen af at gøre en forskel, mens de tager ansvar for sin skole og lokalsamfundet. Foto: Colourbox

09. 02. 2024 - kl. 14:36
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Som en del af skoletiden skal alle elever i 7.-9. klasse i Odense Kommune fremover gøre ting, der er til glæde og gavn for andre gennem såkaldt civil praktik. Det har byrådet besluttet.

– Det handler om, at man skal foretage sig noget, der skaber værdi for andre og sig selv og ruster eleverne til at blive demokratiske borgere. At man får følelsen af at gøre en forskel og tager noget ansvar for sin skole og lokalsamfundet, fortæller Susanne Crawley (RV), der er børne- og ungerådmand.