Overenskomst
Arbejdsmarked

Ekspert: Derfor er der god grund til at lægge mærke til statens overenskomstforlig

Overenskomstforliget på det statslige område sætter også rammen for overenskomsterne på det kommunale og regionale område. Derfor er der ifølge forsker god grund til at bide mærke i elementerne i aftalen på det statslige område.

Søndag blev der indgået overenskomstforlig på det statslige område. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

12. 02. 2024 - kl. 15:51
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Den overenskomstaftale, der søndag landede på det statslige område, får ikke kun betydning for de omkring 190.000 statsansatte, der er direkte omfattet af aftalen. I kommuner og regioner er der også god grund til at bide mærke i aftalen, påpeger arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Laust Høgedahl.