Miljø
Klima

Nu får kommunerne mulighed for at lave nulemissionszoner

I fremtiden får kommuner mulighed for at smide benzin- og dieselbiler ud af byerne. Et bredt flertal i Folketinget har netop indgået en aftale, der gør det muligt at etablere nulemissionszoner i kommunerne.

12. 02. 2024 - kl. 15:12
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der findes allerede miljøzoner i landets største byer, der stiller krav til dieselkøretøjers udledning af partikler.

Nu får alle kommuner i hele landet mulighed for at lave lignende, men meget mere omfattende zoner, der skal gøre luften i byerne renere.

Fredag præsenterede Miljøministeriet en ny aftale om nulemissionszoner, der gør det muligt for kommuner at lave zoner, der skal være helt eller delvist fri for benzin- og dieselkøretøjer.

– Luftforurening er et problem, og benzin- og dieselos fra trafikken er blandt de største syndere. Problemet er størst i byerne, og derfor skal kommunerne have mulighed for at sætte ind, så vi kan sikre renere luft lokalt, siger miljøminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.