Klima
Miljø
Natur

Kaffemøder og landmand-til-landmand sikrer fremdrift i udtagning af lavbundsjorder

Varde Kommune står bag seks af 14 realiseringsprojekter i den seneste ansøgningsrunde for lavbundsprojekter. Det skyldes en særlig tilgang og et stærkt samarbejde mellem landbrug og kommune, fortæller udvalgsformand Preben Friis-Hauge (V).

Foto: Colourbox

14. 02. 2024 - kl. 14:56
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Inden 2030 skal 100.000 hektar lavbundsjorder udtages til genopretning for at bringe CO2-udledningen fra landbruget ned. Sådan lyder målsætningen fra regeringen.

Og der er brug for at få mere fart på omlægningen, lyder det fra minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), i en pressemeddelelse.

– Der skal tempo på lavbundsindsatsen, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling af landbruget. Vi er heldigvis godt på vej med omkring 50.000 hektar lavbundsprojekter i proces. Men der er behov for, at vi kommer et gear højere op, så vi stadig når i mål, siger han.

Mange steder er udtagningen af lavbundsjorder gået langsomt, men i Varde Kommune har de knækket koden. Sådan lyder det nu fra kommunen på baggrund af Landbrugsstyrelsens seneste ansøgningsrunde for lavbunds- og vådområdeprojekter.