Kriminalitet
Forebyggelse
Udsatte børn og unge

Politi og kommune vil sætte stopper for knivstikkerier og skyderier

En voldelig konflikt mellem kriminelle grupper i Aalborg har stået på for længe. Nu sætter Nordjyllands Politi og Aalborg Kommune sammen ind for at bryde den kriminelle fødekæde.

15. 02. 2024 - kl. 15:04
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Skyderier, knivstikkerier og voldelige overfald. En konflikt i det kriminelle miljø udspiller sig i Aalborg, og den har ulmet længe.

Derfor skærper Aalborg Kommune og Nordjyllands Politi nu indsatsen og iværksætter en række nye initiativer, der skal bryde den kriminelle fødekæde og få de unge til at fravælge den kriminelle løbebane.

– Baggrunden er, at vi i Aalborg Kommune har oplevet en eskalerende konflikt mellem grupperinger, der skyder efter hinanden og stikker hinanden ned. Hvis det bare var et enkelt eller to tilfælde, ville vi godt kunne bære det, men i og med, at der har været så mange episoder det sidste halve års tid, har vi valgt at sige, at vi bliver nødt til at gøre noget andet end det, vi plejer, og mere af det, vi allerede gør, siger Aalborg Kommunes rådmand for job og velfærd, Nuuradiin S. Hussein (S).