Beskæftigelse
Rekruttering

Tyskerne kommer: Kommuner lykkes med at hente indbyggere syd for grænsen

Sønderborg og Aabenraa Kommune kigger syd for grænsen efter tilflyttere, der skal sikre børn i skolerne og medarbejdere i de lokale virksomheder i en tid med faldende befolkningstal. Ny undersøgelse af de tyske tilflyttere skal gøre kommunernes bosætningsindsatser endnu bedre.

15. 02. 2024 - kl. 14:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Sønderborg og Aabenraa lykkes i stor stil med at få tyskerne til at sige ”tschüss” til Tyskland og goddag til et liv i det sønderjyske. I takt med, at befolkningstallene i begge kommuner er faldende, og en stadig større andel af de, der bliver boende, bliver ældre, er der behov for at få nye folk ind udefra. Enten fra andre steder i Danmark – eller syd for grænsen. Derfor er indsatsen for at få tyskerne til at flytte nordpå vigtig.

I en ny analyse foretaget af Teknologisk Institut for de to kommuner, bliver der kigget nærmere på de tyske tilflyttere ud fra tiltræknings- og fastholdelsesperspektiver. For ved at lære de tyske tilflyttere og deres motivationer for at flytte til Danmark at kende, kan kommunerne styrke tilflytningen.

– Det er én af de knapper, vi kan skrue på i forhold til at få nye borgere til kommunen, fortæller Erik Uldall Hansen (S), der er formand for udvalget for bæredygtig udvikling.