Over 100 timers slutspurt satte punktum for intense overenskomstforhandlinger

KL

KL’s chefforhandler Michael Ziegler (K) har ikke før oplevet så langstrakte afsluttende forhandlinger, som det var tilfældet ved de netop afsluttede overenskomstforhandlinger. Han glæder sig over, at det lykkedes at lande en overenskomstaftale, der både er økonomisk ansvarlig og sikrer attraktive kommunale arbejdspladser.

Overenskomstforlig: Så meget stiger kommunalt ansatte i løn

Økonomi

Flere af de store personalegrupper på det kommunale område glæder sig over det toårige overenskomstforlig, som giver flere lønkroner på kontoen. Og de har allerede regnet på, hvad det vil betyde i kroner og øre.

Ekspert: Overenskomstforlig tager hul på mangeårigt ønske for lønmodtagerne

Arbejdsmarked

Der er ingen tvivl om, at løn har været det helt store krav fra lønmodtagerne ved overenskomstforhandlingerne mellem KL og Forhandlingsfællesskabet. Men fleksibilitet har stået næstøverst på listen, og her har parterne taget et opsigtsvækkende skridt, mener arbejdsmarkedsforsker.

Overenskomstforlig i den dyre ende er på plads

KL

KL og Forhandlingsfællesskabet nåede lørdag til enighed om fornyelsen af de generelle overenskomster på det kommunale område. Der er aftalt en samlet økonomisk ramme på 8,8 procent samt mulighed for, at ansatte kan spare frihed op.

Vordingborg skærer ned på antal politikere

Lokaldemokrati

Kommunalbestyrelsen i Vordingborg har besluttet at lade sig mindske med to medlemmer for at finde besparelser.