Klima
Planlægning

Kommunal nabostrid om vindmøller ender nu hos minister

Herning Kommune har nedlagt veto mod et vindmølle-projekt i Ikast-Brande, og sagen er nu nået dertil, hvor sidstnævnte vil have ministeren for byer og landdistrikter til at træffe afgørelse i sagen.

Ikast-Brande Kommune vil gerne opstille ni vindmøller tæt på grænsen til nabokommunen Herning, der mener, at vindmøllerne vil forstyrre landskabet. Foto: Colourbox

20. 02. 2024 - kl. 15:34
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Ministeren må på banen og afgøre, hvorvidt en kommune skal kunne bremse vindmølle-projekter i nabokommuner.

Sådan lyder det fra Ikast-Brande Kommune, efter Herning Byråd har nedlagt veto mod opstillingen af ni vindmøller på 150 meter i Kratlund lige ved kommunegrænsen. Herning Kommune mener, at vindmøllerne forstyrrer landskabet, der er udpeget som et større sammenhængende landskab.