Overenskomst
Regionalt

Ny overenskomst på plads i regionerne

Tirsdag landede overenskomsten på det regionale område med en samlet økonomisk ramme på 8,8 procent og nye regler for opsparing af frihed.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

20. 02. 2024 - kl. 17:34
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Først kom statens, så kommunernes og efter cirka et døgns forhandlinger er der nu også kommet ny overenskomst på det regionale område, der dækker cirka 110.000 medarbejdere. Og overenskomsterne ligner på mange punkter hinanden.

Der er i overenskomstforliget for de ansatte i regionerne afsat en økonomisk ramme på 8,8 procent over de næste to år, hvoraf de 4 procent udmøntes som generelle lønstigninger allerede fra 1. april. 2 procent er afsat til de kommende organisationsforhandlinger. De generelle lønstigninger lyder på cirka 6,53 procent.

Med i overenskomsten er blandt andet også en ny aftale om opsparing af frihed. Medarbejdere får fremover mulighed for at opspare afspadsering og særlige feriedage til senere afvikling – op til 15 dage i alt. Denne del af aftalen træder i kraft 1. april 2025.