Klima
Folketinget

KL savner bedre rammer og klarere lovgivning for klimatilpasning

Der er brug for en Klimatilpasningsplan 2, der giver kommunerne bedre rammer for klimatilpasning, sikrer klarhed om finansieringen af de store projekter og gør op med forskellige love, der spænder ben for hinanden, mener KL’s klima- og miljøudvalgsformand Birgit S. Hansen (S).

20. 02. 2024 - kl. 17:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I løbet af det seneste år har en række voldsomme vejrfænomener som perler på en snor ramt hele landet med voldsomme ødelæggelser som konsekvens.

Flere af slagsen vil følge, og derfor er der behov for at klimasikre Danmark. Med Klimatilpasningsplan 1 fra efteråret skruede regeringen op for indsatsen langs de danske kyster, særligt den jyske vestkyst, hvor der blev afsat mere end en milliard kroner til sandfodring. Men allerede i forbindelse med præsentationen af planens elementer efterspurgte KL’s klima- og miljøudvalgsformand Birgit S. Hansen (S), der også er borgmester i Frederikshavn Kommune, en Klimatilpasningsplan 2:

– Jeg er glad for, at vi nu har fået en første klimatilpasningsplan. For det er borgernes tryghed og værdier for milliarder, der er på spil, når klimaforandringerne og det voldsomme vejr rammer vores kyster og land. Planen indeholder flere af de tiltag, vi i kommunerne har efterspurgt, og nu skal vi have ført den ud i livet. Og så ser vi ellers frem til, at den næste plan forhåbentlig snart er klar, for der er klimaudfordringer nok at tage hånd om, sagde hun i en pressemeddelelse.

Den første plan er langtfra nok, mener hun, og der er brug for i højere grad at have hele landet med i tankerne.