To år med krig i Ukraine: Kommunerne har vist rygrad

Tre borgmestre gør status to år efter, Rusland invaderede Ukraine, og tusindvis af ukrainere flygtede til Danmark. Alle tre er stolte af deres kommuners indsats for at hjælpe ukrainere med at falde til og komme i arbejde. Men det har også været en stor opgave, lyder det.

Frivillige har i høj grad hjulpet kommunerne med at støtte de ukrainske flygtninge. I Københavns Kommune kørte en kampagne rettet mod borgere, der gerne ville hjælpe ukrainere på flugt. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

22. 02. 2024 - kl. 16:57
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Den 24. februar 2022, præcis to år siden lørdag, invaderede Rusland Ukraine og startede en krig, der siden konstant har været på højt blus.

Krigen betød blandt andet, at hundredtusindvis af ukrainere flygtede til andre europæiske lande – herunder også Danmark, hvor der i dag befinder sig cirka 32.000 ukrainere ifølge tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR.