En inhabil udvalgsformand og forkert data: Hvad ville du gøre?

Forvaltning
Administration

I forbindelse med at det kodeks, der beskriver embedsværkets centrale pligter, er blevet opdateret, er kodekset også blevet udstyret med en række dilemmaer, som kommunerne kan bruge til at diskutere kodekset. Danske Kommuner har bedt Michel van der Linden, formand for Kommunalteknisk Chefforening, og Elisabeth Gadegaard Wolstrup, direktør i Ballerup Kommune, forholde sig til to af dem.

Topchef ser vigtige nuancer i arbejdet med AI

Digitalisering

Et flertal af landets kommunaldirektører svarer i en undersøgelse at AI kan frigøre ressourcer og afhjælpe manglen på arbejdskraft. Formand for Kommunaldirektørforeningen, Eik møller, ser også potentialer i AI, men husker på nuancer i debatten.

Odense vil se på muligheden for skoletilbud til krænkende børn

Skole
Børn

Efter flere end hundrede forældre fra Agedrup Skole i Odense har sendt et bekymringsbrev til kommunen om trusler, vold og krænkelser, igangsættes en række initiativer. Et af dem handler om at oprette et skoletilbud for børn, der har krænket andre børn.

Når der er fokus på muligheder, behøver en psykisk diagnose ikke være en livstidsdom

Sundhed
Udsatte
Handicap

Mennesker, der har en psykisk sygdom, kan i mange tilfælde komme sig helt over deres sygdom. Det viser tilgangen recovery-orienteret rehabilitering, hvor der er fokus på den enkeltes udvikling og muligheder fremfor kompensation.