Sundhed
Udsatte
Handicap

Når der er fokus på muligheder, behøver en psykisk diagnose ikke være en livstidsdom

Mennesker, der har en psykisk sygdom, kan i mange tilfælde komme sig helt over deres sygdom. Det viser tilgangen recovery-orienteret rehabilitering, hvor der er fokus på den enkeltes udvikling og muligheder fremfor kompensation.

23. 02. 2024 - kl. 13:09
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

82 procent af danskerne vil i løbet af livet modtage behandling for psykisk sygdom. Det viste et studie i juli sidste år. Men mennesker med selv svære psykiske diagnoser kan komme sig over deres sygdom, hvis der i højere grad tages udgangspunkt i deres mål og behov og muligheder for udvikling. Det viser tilgangen recovery-orienteret rehabilitering.

Tilgangen har allerede demonstreret sin effekt i socialpsykiatrien og har blandt andet vist, at omkring 60 procent af de mennesker, som får diagnosen skizofreni, kommer sig. Men flere kommuner har også taget tilgangen i brug, og i Rudersdal har de blandt andet haft succes med at gå væk fra det traditionelle fokus på kompensation.