Digitalisering

Topchef ser vigtige nuancer i arbejdet med AI

Et flertal af landets kommunaldirektører svarer i en undersøgelse at AI kan frigøre ressourcer og afhjælpe manglen på arbejdskraft. Formand for Kommunaldirektørforeningen, Eik møller, ser også potentialer i AI, men husker på nuancer i debatten.

Eik Møller, formand for Kommunaldirektørforeningen, bakker op om den eksperimentelle tilgang til AI, men ser samtidig en vigtighed i at reflektere over teknologien. Foto: Ballerup Kommune

23. 02. 2024 - kl. 15:08
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Kunstig intelligens, AI, er et af de helt store taleemner, når det kommer til teknologiske løsninger i kommunerne.

Senest har Dansk Erhverv i en undersøgelse spurgt 58 kommunaldirektører, hvorvidt de vurderer, at kunstig intelligens kan frigøre ressourcer fra kommunernes administration, og i hvilken grad kunstig intelligens kan være med til at afhjælpe manglen på arbejdskraft.

90 procent af kommunaldirektørerne svarer, at kunstig intelligens i høj eller nogen grad kan være med til at frigøre ressourcer fra kommunens administration, mens 83 procent af kommunaldirektørerne vurderer, at kunstig intelligens kan afhjælpe manglen på arbejdskraft.

Hos Kommunaldirektørforeningen ser formand Eik Møller, der er kommunaldirektør i Ballerup, også stort potentiale i kunstig intelligens og vurderer også, at flere administrative opgaver i fremtiden kan løses af teknologi – herunder AI.