27

Sundhedsvæsenet foran ”bestilt paradigmeskifte”: - Kommunerne skal være eksperter i deres borgere

Sundhed

Sundhedsvæsenet skal omstilles, så det nære sundhedsvæsen træder mere i kraft, er der bred enighed om. Sundhedsstyrelsens direktør Jonas Egebart vurderer, at op mod en tredjedel af sygehusaktiviteten kan flyttes til andre områder. Hvis kommunerne skal spille en større rolle i det fremtidige sundhedsvæsen, er der behov for gode overgange for de patienter, der skifter mellem sektorer. Det reflekterer sygehusdirektør Mette Touborg og direktør i Aarhus Kommune Christian Boel over på KL’s sundhedskonference i dag.

Antallet af hospitalslæger er eksploderet: ”Det nære sundhedsvæsen er blevet overset”

Sundhed

I 14 år er der næsten ikke kommet flere praktiserende læger. Til gengæld er antallet af hospitalslæger steget med 43 procent. Det er på tide at vende pengestrømmen og styrke det nære sundhedsvæsen, mener KL.

Thisted ramt af russisk hackerangreb: ”Vi tager det meget roligt”

Datasikkerhed

Thisted Kommune blev i weekenden ramt af et russisk hackerangreb. Kommunens hjemmeside var i en periode lagt ned, men situationen er håndteret med ophøjet ro. Måske skal der dog investeres i en bedre sikkerhedsløsning.

To store overenskomster landet

Overenskomst
Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

Organisationsmidler går til højere løn og pension. Hos HK Kommunal har det været vigtigt, at alle medarbejdere oplever et løft af lønnen. Hos socialrådgiverne har der været fokus på de erfarne.