Sundhed

Sundhedsvæsenet foran ”bestilt paradigmeskifte”: - Kommunerne skal være eksperter i deres borgere

Sundhedsvæsenet skal omstilles, så det nære sundhedsvæsen træder mere i kraft, er der bred enighed om. Sundhedsstyrelsens direktør Jonas Egebart vurderer, at op mod en tredjedel af sygehusaktiviteten kan flyttes til andre områder. Hvis kommunerne skal spille en større rolle i det fremtidige sundhedsvæsen, er der behov for gode overgange for de patienter, der skifter mellem sektorer. Det reflekterer sygehusdirektør Mette Touborg og direktør i Aarhus Kommune Christian Boel over på KL’s sundhedskonference i dag.

26. 02. 2024 - kl. 21:28
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er sagt og skrevet meget om manglende hænder og centralisering i sundhedsvæsenet på det seneste.

Men når Sundhedsstyrelsens direktør, Jonas Egebart, i dag går på scenen til KL’s sundhedskonference i Kolding for at tegne linjerne for, hvilket sundhedsvæsen han ser ind i, stikker hans pointer lidt dybere.