Velfærd
Økonomi

Kommunerne vil bruge markant flere penge på service – men det fører ikke til markante forbedringer

Kommunerne har i år gennemsnitligt sat 850 kroner mere af til serviceudgifter per borger end sidste år. Men selvom det er en højere stigning end længe, er der tidsler i budgetterne, der æder dele af stigningen.

27. 02. 2024 - kl. 14:36
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I år forventer kommunerne at bruge 850 kroner mere per borger på service end sidste år. Det viser tal fra Vive.

Sidste års økonomiaftale gav da også et løft af serviceudgifterne på 1,4 milliarder kroner, mens der i forbindelse med finansloven blev afsat 650 millioner kroner til et løft af velfærden.