Overenskomst
Arbejdsmarked

KL vil gøre op med gyldne håndtryk og stiller krav til overenskomstforhandlinger

Vilkårene for kommunale chefer og direktører skal være gode, men ikke urimelige, lyder det fra KL, der vil indføre en mere rimelig model for et såkaldt gyldent håndtryk. Derfor tager KL nyt krav med sig til overenskomstforhandlingerne.

Foto: Jakob Carlsen

03. 01. 2024 - kl. 16:50
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det trækker med jævne mellemrum overskrifter, når en kommunal chef eller direktør efter kortere eller længere tids ansættelse tager millionbeløb med sig ud ad døren. Og nu skal vilkårene bringes i bedre trit med tiden, mener KL.

Derfor stiller KL til overenskomstforhandlingerne krav om, at de lukrative fratrædelsesgodtgørelser skal justeres. Helt konkret lyder det i kravet, at fratrædelsesgodtgørelse om kontraktansættelse af chefer og direktører tilpasses til regionernes og statens regler. I både regioner og staten har man en såkaldt trappemodel, hvor størrelsen på fratrædelsesgodtgørelsen afgøres af, hvor længe en chef eller en direktør har været ansat.