Ældre
Velfærd

Nye projekter skal forebygge omsorgstræthed og forråelse i ældreplejen

Med midler fra en ny pulje udmøntet af Social- og Boligstyrelsen får en række kommuner midler til at forebygge omsorgstræthed og forråelse blandt medarbejdere i ældreplejen. Én af de kommuner er Helsingør, der håber at kunne skabe større trivsel blandt aften- og nattevagterne på plejecentre.

Et nyt projekt i Helsingør skal forebygge, at særligt aften- og nattevagter på plejehjem bliver omsorgstrætte med den risiko, at der opstår forråelse. Foto: Colourbox

05. 01. 2024 - kl. 13:56
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Der er blevet talt vidt og bredt om forråelse i ældreplejen de seneste år. Med historier i medierne om ældreplejen, hvor plejen ikke har været, som man gerne ville, har det fået høj prioritet blandt politikere og praktikere.

Med en ny ansøgningspulje fra Social- og Boligstyrelsen er der i december udmøntet midler til forebyggelse af såvel forråelse som omsorgstræthed i ældreplejen.