Wammen: Vi skal tale prioritering af velfærden

Økonomi

Det bliver nødvendigt at tale prioriteringer for at sikre fremtidens velfærd, erkender finansminister Nicolai Wammen (S) og lover, at 2024 bliver året, hvor regeringen leverer handling.

Borgmestre om velfærdens vilkår: ”Vi er enormt bagud på point”

Velfærd

Velfærden er under pres, og samtidig stiger borgernes forventninger til, hvad kommunerne skal levere. Det kan borgmestrene mærke i den kommunale virkelighed.

Borgmestre: Kommunerne skal levere velfærd med hænderne bundet på ryggen

Økonomi
Folketinget

Kommunerne halser efter borgernes forventninger, og det hjælper ikke, at Christiansborg pumper borgernes forventninger op ved at love mere og bedre. Sådan lød det fra tre borgmestre i debat med udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) og formand for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

Gabet mellem velfærden og borgernes forventninger risikerer at kælve

Velfærd

Dansk økonomi er i topform, men alligevel er borgernes forventninger til velfærden ved at stikke af fra den kommunale virkelighed. Og ligesom en gletcher risikerer velfærdssamfundet at kælve, hvis ikke man handler, lød det fra cheføkonom på Kommunaløkonomisk Forum.

Fem borgmestre: Sådan husker de deres møder med dronning Margrethe

Tronskifte

Søndag overtager kronprins Frederik tronen efter dronning Margrethe, der har valgt at abdicere. Med 52 år som landets regent har dronningen været vidt omkring i kongeriget. Her deler fem borgmestre en række sjove øjeblikke med den afgående regent.

Seniorerne er en vigtig nøgle i jagten på arbejdskraft

Arbejdsmarked
Ældre

Med stigende mangel på arbejdskraft er der fokus på, hvor arbejdskraften skal komme fra. Ifølge professor Torben M. Andersen er der et stort potentiale at hente i seniorerne, men det kræver politiske prioriteringer. Og det at forstå sine medarbejdere som en del af en generation kan være kilden til mere arbejdskraft, lyder det fra livsstilsekspert Anne Glad.