Velfærd
Folketinget

Borgmestre: Kommunerne skal levere velfærd med hænderne bundet på ryggen

Kommunerne halser efter borgernes forventninger, og det hjælper ikke, at Christiansborg pumper borgernes forventninger op ved at love mere og bedre. Sådan lød det fra tre borgmestre i debat med udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) og formand for Radikale Venstre Martin Lidegaard.

Foto: Lars Horn/Baghuset

11. 01. 2024 - kl. 18:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fremtidens velfærd og borgernes forventninger til samme, var torsdag til debat på Kommunaløkonomisk Forum, da Sofia Osmani (K), borgmester i Lyngby-Taarbæk, borgmester i Herning, Dorte West (V), og borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen (S), fortalte Radikale Venstres formand Martin Lidegaard og udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) om den kommunale virkelighed.

Og Thomas Gyldal Petersen rammede kommunernes udfordringer ind: