Velfærd

Gabet mellem velfærden og borgernes forventninger risikerer at kælve

Dansk økonomi er i topform, men alligevel er borgernes forventninger til velfærden ved at stikke af fra den kommunale virkelighed. Og ligesom en gletcher risikerer velfærdssamfundet at kælve, hvis ikke man handler, lød det fra cheføkonom på Kommunaløkonomisk Forum.

Foto: Lars Horn / Baghuset

11. 01. 2024 - kl. 18:54
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det går godt i Danmark.

I hvert fald hvis man ser på den overordnede økonomi, hvor staten melder om et historisk stort økonomisk råderum.

Men når man ser på den oplevede velfærd i kommunerne og andre steder, er opfattelsen ikke helt den samme. Borgernes forventninger er nemlig ved at stikke af fra virkeligheden, økonomien og finansieringen af den velfærd, som kommunerne i dag er i stand til at levere. Sådan lød det blandt andet fra Ulrik Beck, der er cheføkonom ved Kraka, da han torsdag holdt oplæg på Kommunaløkonomisk Forum.