Miljø
Demokrati

KL afviser kritik af kommuners kompetencer i miljøsager

Der er ingen grund til at flytte store miljøsager væk fra kommunerne, som to partier og Danmarks Naturfredningsforening foreslår, nu hvor et stort jordskred risikerer at føre forurening med sig i Randers. Kommunerne har kompetencerne fuldt på plads, mener Birgit S. Hansen (S), formand for KL’s klima- og miljøudvalg.

Foto: Randers Kommune

11. 01. 2024 - kl. 15:57
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det har trukket store overskrifter i flere medier, at der ved virksomheden Nordic Waste nær Randers før jul skete et jordskred, der har sendt 2,5 millioner ton forurenet jord mod den nærliggende Alling Å.

Siden da har kommunens medarbejdere kæmpet for at bremse de store jordmængder og undgå forurening af åen.

Men kommunen møder kritik for ikke at have gjort nok for at forhindre jordskreddet.