Velfærd
Lokaldemokrati

Landspolitikernes trang til at løse problemer går ud over den kommunale selvbestemmelse

Enkeltsager spiller en større og større rolle på Christiansborg, og når folketingspolitikerne skal løse problemer, fører det ofte til ny lovgivning og bureaukrati. Sådan lyder det fra tidligere Venstre-minister Karsten Lauritzen, mens politisk kommentator Søs Marie Serup opfordrer kommunerne til at feje for egen dør, hvis de vil undgå detailstyring fra Christiansborg.

Foto: Lars Horn/Baghuset

12. 01. 2024 - kl. 13:30
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er blevet populært på Christiansborg at uddele øremærkede penge såsom værdighedsmilliarden eller klippekortsordningen for ældre eller i højere og højere grad detailstyre kommunerne. Alene på beskæftigelsesområdet fylder lovgivningen 30.000 sider, mens der er indgået mere end 70 politiske aftaler og reformer siden 2007.

Men hvor kommer iveren efter mere lovgivning og detailstyring fra? I høj grad fra enkeltsager mener Karsten Lauritzen, der er tidligere skatteminister for Venstre