Ældre
Rekruttering
Velfærd

Stadigt flere i ældreplejen er ufaglærte: ”Kendskab til stedet betyder også noget”

Der er stor forskel på, hvor stor en andel af social- og sundhedspersonalet i kommunerne, der er ufaglærte. Nogle steder er det lykkes at nedbringe tallet, mens der andre steder er fokus på, at interne, ufaglærte vikarers kendskab til det sted, de hyres ind, har stor betydning.

15. 01. 2024 - kl. 15:15
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Mere end hver fjerde blandt social- og sundhedspersonalet på det kommunale ældreområde var i 2022 ufaglært. Det svarer til knap 20.000 ud af de 75.000 ansatte, viser en ny analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed.

Det er en stigning på ni procentpoint siden 2018.