17

Wammen om administrativt vokseværk: ”Der skal ikke være flere ansatte i staten, end der er behov for”

Folketinget

Mens kommunerne skærer i administrationen, har den statslige administration vokseværk. Det harmonerer ikke, siger KL’s formand, Martin Damm (V). Finansminister Nicolai Wammen (S) kalder det afgørende, at både kommuner, regioner og staten gør op med unødvendigt bureaukrati.

Ældreminister: Udspil skal løse tre store udfordringer på ældreområdet

Ældre
Hjemmehjælp

Regeringen er så småt begyndt at lufte dele af den kommende ældrelov. Blandt andet skal tilsynene med plejehjemmene slankes, og hjemmeplejens arbejde skal i fremtiden ske ud fra en ny tilgang. KL glæder sig og bakker op om forslagene.

Stor Aula-undersøgelse viser overflod af information og gennemsnitlig tilfredshed

Digitalisering
Skole
Dagtilbud

Et flertal af lærerne ønsker, at Aula holder lukket om aftenen, mens et færre antal forældre ønsker det samme. Der er dog stor konsensus om, at der er for meget information på platformen, som brugerne giver en gennemsnitlig score. Det viser en ny stor Aula-undersøgelse fra Kombit.

Nye dryp fra ældreudspil viser gode takter, men er ikke et columbusæg, der løser alle problemer

Ældre
Velfærd
Folketinget

Færre tilsyn, faste teams og mere selvbestemmelse til de ældre, der modtager hjemmepleje. Sådan lyder indholdet af de nyeste elementer af det kommende ældreudspil, regeringen har løftet sløret for, og det vækker umiddelbart begejstring i kommunerne. Det løser dog ikke manglen på ressourcer.

Borgmester vil gå til ministeren efter afgørelse i principiel sag

Jura
Kriminalitet

Det er en dysfunktionel lovgivning, der er årsag til, at Lolland Kommune har tabt en principiel sag i Højesteret om betaling og ansvar for udviklingshæmmede grønlandske borgere. Det mener borgmester Holger Schou Rasmussen (S), der vil gå til ministeren for at få ændret lovgivningen.