Folketinget

Ordførere reagerer på vokseværk i den statslige administration: ”Det er en skandale”

”En kedelig udvikling”, ”en skandale” og ”et stort problem”. Sådan lyder det fra Konservative, SF og LA om KL’s nye analyse, der viser, at statens administration på fem år er blevet tilført to milliarder kroner i forbindelse med ny lovgivning. SF vil have statsrevisorerne på banen.

Lisbeth Bech-Nielsen, finansordfører for SF. Foto: William Vest-Lillesoe

17. 01. 2024 - kl. 15:57
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk & Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Mens kommunerne er blevet pålagt at spare på administrationen, er den statslige administration fra 2018-23 blevet tilført to milliarder kroner i forbindelse med vedtagelsen af 218 nye love. Det viser en analyse fra KL.

KL’s formand, Martin Damm (V), mener ikke, det harmonerer.

– Alle kan have en idé om, at man gerne vil frigøre nogle ressourcer, men det kan ikke være meningen, at vi skal se ressourcerne gå til mere administration i staten, sagde han i sidste uge til Danske Kommuner.

Nu reagerer finansordførere fra flere partier på analysen, der også viser, at styrelser og departementer de seneste fem år har haft en vækst på lidt over 11.000 årsværk. Den samlede regning for væksten løber op i 6,4 milliarder kroner, hvoraf de to milliarder altså kommer direkte fra de 218 vedtagne love.