Affald & genbrug
Miljø
Klima

Aarhusiansk pantkop skal gøre byen pænere og nedbringe CO2-aftryk

Med 40.000 to-go-kopper, der kan pantes og genbruges, vil Aarhus Kommune sætte ind mod et massivt brug af engangsemballage.

På 20 pantautomater stillet op i byen kan man scanne sit betalingskort, og så bliver der sat fem kroner ind på kortet, når man samtidig afleverer sin kop. Hver kop har en QR-kode, som man kan scanne for at se, hvor den nærmeste pantautomat er. Foto: Boston Consulting Group

19. 01. 2024 - kl. 13:39
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

På halvandet år er der fisket 100.000 engangsbægere op af Aarhus Å, men det skal gerne snart være slut.

I et treårigt forsøg mellem kommunen og virksomheden Tomra – der står bag mange af de pantautomater, vi kender fra supermarkederne - er der nemlig nu udviklet et pantsystem med vaskbare genbrugskopper, som aarhusianerne nu kan vælge på en lang række caféer og kaffebarer i centrum af byen.