dato

Nye plejehjem skal frisættes fra kommunalfuldmagten: ”Ingen politiske valg kommer uden modhager”

Velfærd

Regeringen vil sætte en ny type af plejehjem fri fra kommunalfuldmagten under navnet lokalplejehjem, der skal være en mellemvej mellem kommunale og private plejehjem. I KL hilser man forslaget og en udvidet frihed velkommen.

Næstved køber stort ind af AI til ældreplejen: ”Der er super spændende perspektiver i den her teknologi”

Velfærdsteknologi
Velfærd

Bedre søvn, større vished om ældre borgeres fald og et ekstra sæt øjne i mandskabsfattige perioder. Det er nogle af gevinsterne ved den teknologi, Næstved Kommune har investeret 35 millioner kroner i.

Regeringen vil gøre det nemmere at få udleveret hjælpemidler - Odsherreds erfaringer er gode

Velfærd

Når en kommune giver køb på bureaukratiet, kvitterer borgerne med god opførsel til gengæld. Det er i hvert fald Odsherred Kommunes erfaringer med den udlånsskranke, de har lavet til nem og hurtig udlevering af hjælpemidler. Et princip, regeringen vil have udbredt som en del af sit ældreudspil.

Forsøg hjælper skoletrætte elever videre i ungdomsuddannelse: ”Man risikerer at låse dem fast”

Skole
Uddannelse

EUD 8/9 har været en succes i Tønder Kommune, hvor skoletrætte elever nu fortsætter på en ungdomsuddannelse i lige så høj grad som elever i den almindelige folkeskole. Aalborg Kommune er nu hoppet med på anden forsøgsrunde. Men ordningen er fuld af dilemmaer, lyder det fra skoleekspert Andreas Rasch-Christensen.